Politiķi, finansisti un ceļinieki šodien meklējuši risinājumus "X" stundai, kas Latvijas autoceļiem varētu pienākt jau pēc pāris gadiem, kad vairs nebūs pieejama Eiropas fondu nauda, vēsta raidījums "TV3 ziņas". Esošais valsts finansējums ir ārkārtīgi niecīgs, un par to būtiski uzlabot ceļu stāvokli nav iespējams.


Esošais valsts finansējums ceļiem ir ļoti mazs, un ar to nepietiek, lai ievērojami uzlabotu ceļu stāvokli. Kā vienu no risinājumiem eksperti piedāvā Valsts Autoceļu fonda atjaunošanu un iekasētā degvielas akcīzes nodokļa novirzīšanu ceļiem. Šāda prakse jau notiek Lietuvā. Tomēr Latvijas valdība šādam straujam solim vēl neesot gatava.

Ceļu kritiskā stāvokļa dēļ visvairāk cieš iedzīvotāji, kas ik dienu izmanto vietējas nozīmes vai reģionālos ceļus. Valsts galvenajiem autoceļiem tiek Eiropas fondu nauda, līdz ar to šie ceļi ir labākā stāvoklī. Tomēr jau pēc pāris gadiem šis finansējums mūsu valsts ceļiem nebūs pieejams.

Šogad Latvijas ceļiem pieejams finansējums 286 miljonu eiro apjomā. Pusi no šīs summas sedz Eiropas fondu nauda. Kaimiņvalsts Lietuva saviem ceļiem atvēlējusi krietni vairāk naudas - 519 miljonus - lai gan tur ceļu kopgarums ir vien par tūkstoš kilometriem lielāks.

Autovadītāji Latvijā nodokļos maksā aptuveni tikpat, cik lietuvieši. Arī Ikgadējā ceļinieku konferencē, spriežot par finansējumu un valsts autoceļu tīklu, izskanēja daudz pārmetumu par to, ka autoceļu lietotāju samaksātie nodokļi netiek novirzīti ceļiem.

"KPMG Baltics" vadītājs Edgars Voļskis  konferencē sacīja, ka, lai nodrošinātu ilgtspējīgu Latvijas autoceļu tīklu, jāatjauno Valsts autoceļu fonds un jāievieš maksas ceļi.

Uzņēmums izstrādājis pētījumu par iespējamajiem finansējuma avotiem, lai turpmāk uzturētu valsts autoceļu tīklu.

Voļskis uzsvēra, ka sākotnēji jāizveido stabils valsts autoceļu tīkla finansēšanas avots valsts budžeta ietvaros, ko varētu panākt, atjaunojot Valsts autoceļu fondu un ieviešot maksas ceļus.

Savukārt satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) aģentūrai LETA paudis, ka maksas ceļu ieviešana tuvākajā laikā nebūs risinājums papildu finansējuma gūšanai autoceļiem.

Viņš norādīja, ka citās valstīs piekoptā prakse, kad autoceļš nereti būvēts par privātiem līdzekļiem, tam priekšā ir barjera un pārvietošanās pa to notiek par maksu, Latvijā tuvākajā laikā noteikti nebūs.

Tāpat nav paredzēts ieviests autoceļu lietošanas nodevu jeb vinjeti vieglajām automašīnām.

skaties.lv